History Of The Pali Canon 4

Mulapariyaya Sutta: Secventa catre radacina

 

Astfel am auzit: Odata, Binecuvantatul statea in Ukkattha, la umbra unui Sala regesc (specie de copac), in Padurea Binecuvantata. Acolo, s-a adresat calugarilor: “Calugari!”

“Da, invatatorule!” au raspuns calugarii.

Binecuvantatul a spus: “Calugari, va voi invata secventa catre radacina tuturor fenomenelor. Ascultati si luati aminte. Voi vorbi.”

“Fie dupa cum spui, domnule“, i-au raspuns calugarii.

Binecuvantatul a spus: “Calugari, exista cazul cand o persoana neinstruita, obisnuita, caruia nu-i pasa de cei Nobili, nu cunoaste si nu este disciplinat in Dhamma (Doctrina) lor; caruia nu-i pasa de oamenii onesti si nu cunoaste si nu este disciplinat in Dhamma lor, percepe pamantul drept pamant. Percepand pamantul drept pamant, el concepe idei despre pamant, concepe lucruri in pamant, concepe lucruri ce provin din pamant, concepe pamantul ca fiind “al meu”, gaseste incantare in pamant. De ce este asa? Pentru ca nu a inteles pamantul, va spun.

El percepe apa drept apa… focul drept foc… vantul drept vant… fiintele drept fiinte… zeii drept zei… pe Prajapati drept Prajapati (un zeu)… pe Brahma drept Brahma (zeul creator)… pe zeii luminosi drept zei luminosi… pe zeii slavei stralucitoare drept zei ai slavei stralucitoare… pe zeii roadelor abundente drept zei ai roadelor abundente… Marea Fiinta drept Marea Fiinta… dimensiunea spatiului infinit drept dimensiunea spatiului infinit… dimensiunea infinitatii constiintei drept dimensiunea infinitatii constiintei… dimensiunea vacuitatii drept dimensiunea vacuitatii… dimensiunea nici-perceptiei-nici-non-perceptiei drept dimensiunea nici-perceptiei-nici-non-perceptiei… obiectele vazului drept obiecte ale vazului… obiectele auzului drept obiecte ale auzului… obiectele simtului tactil drept obiecte ale simtului tactil… ideile drept idei… unicitatea drept unicitate… multiplicitatea drept multiplicitate… Intregul drept Intreg…

El percepe Neconditionatul drept Neconditionat. Percepand Neconditionatul drept Neconditionat, el concepe idei despre Neconditionat, concepe lucruri in Neconditionat, concepe lucruri provenite din Neconditionat, concepe Neconditionatul ca “al meu”, gaseste incantare in Neconditionat. De ce este asa? Pentru ca nu intelege Neconditionatul, va spun.”

Practicantul

“Un calugar care este practicant – dorind eliberarea completa din inlantuire, cu scopul inca neimplinit – cunoaste in mod direct pamantul drept pamant. Cunoscand direct pamantul drept pamant, nu trebuie sa conceapa idei despre pamant, nu trebuie sa conceapa lucruri in pamant, nu trebuie sa conceapa lucruri ce provin din pamant, nu trebuie sa conceapa pamantul ca “al meu”, nu trebuie sa gaseasca incantare in pamant. De ce este asa? Pentru a intelege, va spun.

El cunoaste in mod direct apa drept apa… focul drept foc… vantul drept vant… fiintele drept fiinte… zeii drept zei… pe Prajapati drept Prajapati… pe Brahma drept Brahma… pe zeii luminosi drept zei luminosi… pe zeii slavei stralucitoare drept zei ai slavei stralucitoare… pe zeii roadelor abundente drept zei ai roadelor abundente… pe Marea Fiinta drept Marea Fiinta… dimensiunea spatiului infinit drept dimensiunea spatiului infinit… dimensiunea constiintei infinite drept dimensiunea constiintei infinite… dimensiunea vacuitatii drept dimensiunea vacuitatii… dimensiunea nici-perceptiei-nici-non-perceptiei drept dimensiunea nici-perceptiei-nici-non-perceptiei… obiectele vazului drept obiectele vazului… obiectele auzului drept obiectele auzului… obiectele simtului tactil drept obiecte ale simtului tactil… ideile drept idei… unicitatea drept unicitate… multiplicitatea drept multiplicitate… Intregul drept Intreg…

El cunoaste in mod direct Neconditionatul drept Neconditionat. Cunoscand in mod direct Neconditionatul drept Neconditionat, nu trebuie sa conceapa idei despre Neconditionat, nu trebuie sa conceapa lucruri in Neconditionat, nu trebuie sa conceapa lucruri provenite din Neconditionat, nu trebuie sa conceapa Neconditionatul ca “al meu”, nu trebuie sa gaseasca incantare in Neconditionat. De ce este asa? Pentru a intelege, va spun.”

Arahantul

“Un calugar Nobil, eliberat de fermentatia mentala – care a atins desavarsirea, a indeplinit sarcina, s-a eliberat de povara, a atins adevaratul tel, a distrus piedicile devenirii si este eliberat prin cunoastere corecta – cunoaste in mod direct pamantul drept pamant. Cunoscand in mod direct pamantul drept pamant, el nu concepe idei despre pamant, nu concepe lucruri in pamant, nu concepe lucruri ce provin din pamant, nu concepe pamantul drept “al meu”, nu gaseste incantare in pamant. De ce este asa? Pentru ca a inteles, va spun.

El cunoaste in mod direct apa drept apa… focul drept foc… vantul drept vant… fiintele drept fiinte… zeii drept zei… pe Prajapati drept Prajapati… pe Brahma drept Brahma… pe zeii luminosi drept zei luminosi… pe zeii slavei stralucitoare drept zei ai slavei stralucitoare… pe zeii roadelor abundente drept zei ai roadelor abundente… pe Marea Fiinta drept Marea Fiinta… dimensiunea spatiului infinit drept dimensiunea spatiului infinit… dimensiunea constiintei infinite drept dimensiunea constiintei infinite… dimensiunea vacuitatii drept dimensiunea vacuitatii… dimensiunea nici-perceptiei-nici-non-perceptiei drept dimensiunea nici-perceptiei-nici-non-perceptiei… obiectele vazului drept obiectele vazului… obiectele auzului drept obiectele auzului… obiectele simtului tactil drept obiecte ale simtului tactil… ideile drept idei… unicitatea drept unicitate… multiplicitatea drept multiplicitate… Intregul drept Intreg…

El cunoaste in mod direct Neconditionatul drept Neconditionat. Cunoscand in mod direct Neconditionatul drept Neconditionat, nu concepe idei despre Neconditionat, nu concepe lucruri in Neconditionat, nu concepe lucruri provenite din Neconditionat, nu concepe Neconditionatul ca “al meu”, nu gaseste incantare in Neconditionat. De ce este asa? Pentru ca a inteles, va spun.

Un calugar Nobil, eliberat de fermentatia mentala… cunoaste in mod direct pamantul drept pamant. Cunoscand in mod direct pamantul drept pamant, el nu concepe idei despre pamant, nu concepe lucruri in pamant, nu concepe lucruri ce provin din pamant, nu concepe pamantul drept “al meu”, nu gaseste incantare in pamant. De ce este asa? Deoarece, odata cu sfarsitul dorintei, el este lipsit de dorinta, va spun.

El cunoaste in mod direct apa drept apa… Intregul drept Intreg…

El cunoaste in mod direct Neconditionatul drept Neconditionat. Cunoscand in mod direct Neconditionatul drept Neconditionat, nu concepe idei despre Neconditionat, nu concepe lucruri in Neconditionat, nu concepe lucruri provenite din Neconditionat, nu concepe Neconditionatul ca “al meu”, nu gaseste incantare in Neconditionat. De ce este asa? Deoarece, odata cu sfarsitul dorintei, el este lipsit de dorinta, va spun.

Un calugar Nobil, eliberat de fermentatia mentala… cunoaste in mod direct pamantul drept pamant. Cunoscand in mod direct pamantul drept pamant, el nu concepe idei despre pamant, nu concepe lucruri in pamant, nu concepe lucruri ce provin din pamant, nu concepe pamantul drept “al meu”, nu gaseste incantare in pamant. De ce este asa? Deoarece, odata cu sfarsitul urii, el este lipsit de ura, va spun.

El cunoaste in mod direct apa drept apa… Intregul drept Intreg…

El cunoaste in mod direct Neconditionatul drept Neconditionat. Cunoscand in mod direct Neconditionatul drept Neconditionat, nu concepe idei despre Neconditionat, nu concepe lucruri in Neconditionat, nu concepe lucruri provenite din Neconditionat, nu concepe Neconditionatul ca “al meu”, nu gaseste incantare in Neconditionat. De ce este asa? Deoarece, odata cu sfarsitul urii, el este lipsit de ura, va spun.

Un calugar Nobil, eliberat de fermentatia mentala… cunoaste in mod direct pamantul drept pamant. Cunoscand in mod direct pamantul drept pamant, el nu concepe idei despre pamant, nu concepe lucruri in pamant, nu concepe lucruri ce provin din pamant, nu concepe pamantul drept “al meu”, nu gaseste incantare in pamant. De ce este asa? Deoarece, odata cu sfarsitul amagirii, el este lipsit de amagire, va spun.

El cunoaste in mod direct apa drept apa… Intregul drept Intreg…

El cunoaste in mod direct Neconditionatul drept Neconditionat. Cunoscand in mod direct Neconditionatul drept Neconditionat, nu concepe idei despre Neconditionat, nu concepe lucruri in Neconditionat, nu concepe lucruri provenite din Neconditionat, nu concepe Neconditionatul ca “al meu”, nu gaseste incantare in Neconditionat. De ce este asa? Deoarece, odata cu sfarsitul amagirii, el este lipsit de amagire, va spun.

Tathagata (Cel Astfel-Plecat, Buddha)

“Un Tathagata — Nobil, complet trezit — cunoaste in mod direct pamantul drept pamant. Cunoscand in mod direct pamantul drept pamant, el nu concepe idei despre pamant, nu concepe lucruri in pamant, nu concepe lucruri ce provin din pamant, nu concepe pamantul drept “al meu”, nu gaseste incantare in pamant. De ce este asa? Pentru ca Tathagata l-a inteles complet, va spun.

El cunoaste in mod direct apa drept apa… focul drept foc… vantul drept vant… fiintele drept fiinte… zeii drept zei… pe Prajapati drept Prajapati… pe Brahma drept Brahma… pe zeii luminosi drept zei luminosi… pe zeii slavei stralucitoare drept zei ai slavei stralucitoare… pe zeii roadelor abundente drept zei ai roadelor abundente… pe Marea Fiinta drept Marea Fiinta… dimensiunea spatiului infinit drept dimensiunea spatiului infinit… dimensiunea constiintei infinite drept dimensiunea constiintei infinite… dimensiunea vacuitatii drept dimensiunea vacuitatii… dimensiunea nici-perceptiei-nici-non-perceptiei drept dimensiunea nici-perceptiei-nici-non-perceptiei… obiectele vazului drept obiectele vazului… obiectele auzului drept obiectele auzului… obiectele simtului tactil drept obiecte ale simtului tactil… ideile drept idei… unicitatea drept unicitate… multiplicitatea drept multiplicitate… Intregul drept Intreg…

El cunoaste in mod direct Neconditionatul drept Neconditionat. Cunoscand in mod direct Neconditionatul drept Neconditionat, nu concepe idei despre Neconditionat, nu concepe lucruri in Neconditionat, nu concepe lucruri provenite din Neconditionat, nu concepe Neconditionatul ca “al meu”, nu gaseste incantare in Neconditionat. De ce este asa? Pentru ca Tathagata l-a inteles complet, va spun.

Un Tathagata — Nobil, complet trezit — cunoaste in mod direct pamantul drept pamant. Cunoscand in mod direct pamantul drept pamant, el nu concepe idei despre pamant, nu concepe lucruri in pamant, nu concepe lucruri ce provin din pamant, nu concepe pamantul drept “al meu”, nu gaseste incantare in pamant. De ce este asa? Pentru ca a inteles ca desfatarea este radacina suferintei si tensiunii, ca din devenire provine nasterea si ca pentru ceea ce este nascut exista batranete si moarte. Prin urmare, odata cu oprirea completa, disparitia, incetarea, detasarea, parasirea dorintei, Tathagata s-a trezit complet la suprema iluminare, va spun.

El cunoaste in mod direct apa drept apa… Intregul drept Intreg…

El cunoaste in mod direct Neconditionatul drept Neconditionat. Cunoscand in mod direct Neconditionatul drept Neconditionat, nu concepe idei despre Neconditionat, nu concepe lucruri in Neconditionat, nu concepe lucruri provenite din Neconditionat, nu concepe Neconditionatul ca “al meu”, nu gaseste incantare in Neconditionat. De ce este asa? Pentru ca a inteles ca desfatarea este radacina suferintei si tensiunii, ca din devenire provine nasterea si ca pentru ceea ce este nascut exista batranete si moarte. Prin urmare, odata cu oprirea completa, disparitia, incetarea, detasarea, parasirea dorintei, Tathagata s-a trezit complet la suprema iluminare, va spun.

Acestea sunt lucrurile pe care le-a spus Binecuvantatul. Dezamagiti, calugarii nu au gasit incantare in cuvintele Celui Binecuvantat.

[Majjhima Nikaya 1]

********************************************
Traducator: Marian Victor Busoi
Limba sursa: traducere din Pali in limba engleza, de Thanissaro Bhikkhu;